مقالات

ویژگی های اتاق هوشمند کودکان

اتاق هوشمند نگهداری از کودک

خانه های هوشمند نقش بسیار مهم و زیادی در نگهداری از فرزند شمارا دارند یکی از سناریو های دلربا در هوشمند سازی خانه ویژگی های اتاق هوشمند کودکان است. هزاران سال است که بشر بدون کمک تجهیزات خاصی از فرزند های خود مراقبت میکند اما امروزه بسیاری از افراد به دلیل مشکلات و شرایط کاری که در روز مره دارن امکان نگهداری از فرزند خود را ندارند و نمی توانند به خوبی از آنها نگهداری کنند. این مشکلات باعث میشود تا خانواده ها به فکر ثبت نام فرزند خود در مراکز مهد کودک  و یا استخدام پرستار بی افتند که در دراز مدت از هزینه های بالایی هم برخوردار است.

خوشبختانه با پیشرفت دانش IOT یا اینترنت اشیا و قابلیت هایی که در اختیار کاربر ها میگذارد دیگر نگرانی برای نگهداری فرزندان معنایی ندارند.کاربرد اتاق هوشمند کودکان به طوری هست که امروزه خانواده ها به فکر اجراء این سیستم در منزل خود افتاده اند. در ادامه به معرفی این سیستم هوشمند و کاربرد آن می پردازیم.

 

هوشمند سازی اتاق کودک

چک کردن کودکان داخل منزل به وسیله تلفن همراه در هر زمان و مکانی که شما حضوردارید میتواند بسیار مفید و کار آمد باشد به طوری که بتوانید در هر لحظه از شرایط کنونی فرزند خود آگاه باشد و یا با اتفاق احتمالی با الارمی که در تلفن همراه دریافت میکنید به سرعت از آن با خبر باشد. تمامی این کار ها که به شما کمک میکند تا فرزند خود را تحت نظر داشته باشید به واسطه یک سری تجهیزات و سناریو های برنامه نویسی شده اتفاق می افتد. قسط داریم اول با سناریو های این سیستم اشنایی پیدا کنید و سپس به معرفی این تجهیزات بپردازیم

 

سناریو های هوشمند سازی خانه برای کودکان

  1. مشاهده تصاویر زنده توسط دوربین های هوشمند
  2. سنسور های درب و پنجره برای اتاق کودک
  3. سیستم صوتی قصه گو
  4. روشنایی هوشمند
  5. کنترل دمای محیط مناسب برای کودکان
  6. پرده های برقی
  7. و…
مشاهده تصاویر زنده توسط دوربین های هوشمند

این طور به نظر میاد که مهم ترین قسمت اتاق هوشمند برای کودکان مجهز بودن اتاق به سیستم دوربین های هوشمند است چرا که علاوه بر دریافت تصاویر و صدای زنده میتوانید با فرزند خود که توانایی صحبت کردن را داشته باشد ارتباط صوتی برقرار کرده تا بتوانید نکاتی که مد نظرتان هست را گوش زد کنید و زمان حال کودک خود را زیره نظر داشته باشید و با خیال راحت به فعالیت های روز مره تان بپردازید.

 

 

سنسور های درب و پنجره برای اتاق کودک

سنسور های درب و پنجره دیگر ویژگی مهمی است که میتوان از آن بهره های زیادی برد و کمک زیادی از آن ها گرفت. این سیستم به این گونه کار میکند که با فعال کردن سناریو به محض باز شدن در اتاق خواب تراس و یا در اصلی واحد به گوشی شما الارمی ارسال میشود تا سریعا وضعیت کودک خود را چک کنید و از خطرات احتمالی که کودکتان با آن مواجه است با خبر بشوید.

 

سیستم صوتی قصه گو

این سناریو به دلیل ارتباط مستقیم با علاقه کودکان و سرگرم کردن آنها جذابیت بیشتری برای فرزندتان دارد. البته که کمک بسیار خوبی هم برای خانواده ها است تا فرزندشان ساعتی سرگرم باشند. این سناریو بسیار ساده کار میکند به طوری که شما میتوانید به انتخاب خودتان قصه ها و حتی موزیک هایی که فرزندتان به آنها علاقه مند هست را پخش کنید.

روشنایی هوشمند

روشنایی هوشمند کاربرد زیادی دارد شما میتوانید با در نظر گرفتن وضعیت کودکتان در ساعات مختلف روز چراغ های اتاق را خاموش روشن و یا میزان تابش نور لامپ را کم و یا زیاد کنید. بسته به سلیقه خودتان میتوانید از چراغ های رنگی ویا رقص نور هم استفاده کنید. فرض کنید شما سناریو قصه را برای کودکتان اجراء کردید و پس از گذشت چند دقیقه کودکتان به خواب رفت حالا به کمک سناریو روشنایی هوشمند میتوانید نور اتاق را خاموش و یا کم کنید تا فرزندتان به خوابی عمیق تری فرو رود تا چند ساعتی را با خیال راحت تر به کارتان رسیدگی کنید.

کنترل دمای محیط مناسب برای کودکان

گرمای تابستان و سرمای زمستان برای همه کلافه کننده است این امر برای کودکان حساسیت بیشتری دارد چرا که سرمای زیاد کودک را به راحتی دچار بیماری سرماخوردگی می کند و در گرمای زیاد گرما زدگی به سراغ آنها خواهد رفت. حال ما که خانه هوشمندی داریم چیکار کنیم که دچار این مشکل نشویم؟ چرا که در فضای خانه حضور نداریم تا از دمای محیط خانه با خبر باشیم. باید بگم که جای هیچ نگرانی نیست سنسور دما و رطوبتی که در اتاق وجود دارد این وظیفه را به خوبی انجام میدهد و دمای اتاق را روی درجه ای که شما برای آن تعریف کردید ثابت نگه می دارد و به موقع سیستم سرمایشی و گرمایشیتان را خاموش و یا روشن میکند.

پرده های برقی

پرده های برقی همان طور که از اسم شان پیداست کار باز و بسته کردن پرده اتاق را بر عهده دارند که به وسیله موتور و ریل مخصوص این کار را انجام میدهد. شما میتوانید هر زمان که دوست داشتین از طریق موبایل پرده را باز یا بسته کنید. علاوه بر آن شما میتوانید ساعت مد نظر خودتان را به راحتی برای پرده برقی هوشمند خود تعریف کنید. به عنوان مثال صبح ها از ساعت 8 صبح باز بشود تا علاوه بر نور طبیعی افتاب به جذب ویتامین D هم کمک کنید و در ساعت حدود 6 عصر مجدد پرده ها به صورت خودکار بسته شوند تا دیگر نیاز نباشد که شما برای هر بار باز و بسته کردن پرده به سراغ تلفن همراه تان بروید.

 

تجهیزات اتاق هوشمند کودکان

خب رسیدیم به بخش تجهیزات موردنیاز هوشمند سازی برای اتاق کودکان. اول از همه باید بدانیم که نوع هوشمند سازی به چه صورتی میباشد. دونوع هوشمند سازی وجود دارد که در قالب هوشمند سازی بیسیم و باسیم قرار دارند. هوشمند سازی های باسیم نیاز به سیم کشی های خاص دارد و صرفا نمیشد خانه های از قبل ساخته شده را به صورت با سیم هوشمند کرد یا بهتره بگیم با هزینه ها و تخریب هایی که نیاز دارد عملا توجیه اقتصادی ندارد و مناسب خانه های در حال ساخت میباشند. این نو هوشمند سازی روی پروتکل های مختلفی انجام میشود که بهترین و معروف ترین آنها پروتکل knx میباشد. اما هوشمند سازی های بیسیم همان طور که از اسم آن ها پیداس نیاز به سیم کشی خاصی ندارند و روی پرتکل هایی مثل wifi , zeegbe و.. کارمیکنند.

 

تجهیزات بیسیم مورد استفاده اتاق کودک هوشمند

تاچ پنل

شما ابتدا به یک تاچ پنل نیاز دارید تا تمامی موارد را داخل آن ست و سناریو نویسی کنید و بعد از اتمام این کار علاوه بر کنترل با موبایل از تاچ پنل هم استفاده کنید تا در مواقعی که داخل منزل هستین نیازی به استفاده از موبایل نداشته باشید تا سیستم را کنترل کنید.تاچ پنل ها انواع مختلفی دارند و در سایز های مختلفی تولید میشوند که شما بسته به سلیقه و بودجه خود میتوانید آن ها را تهییه کنید.

 

دوربین های هوشمند

دوبین های هوشمند مرحله بعدی است. شما باید بدانید که چه نوع دوربینی بیشتر از همه مناسب شما است. به عنوان مثال شما میتوانید از دوربین های گردان استفاده کنید تا در زمان دلخواه جهت دوربین را بچرخوانید تا به زاویه دلخواه خودتان برسید. دوربین های دیگر هم هستند که قابلیت دید در شب و مکالمه و ضبط تصاویر با دیدن حرکت را دارند. علاوه بر تمام این ویژگی ها وضوح و تراکم پیکسلی دوربین ها هم متفاوت است تا شما برای انتخاب گزینه های زیاذی داشته باشید.

 

سیستم صوتی هوشمند

سناریو قصه گو کودک که قابلیت پخش هر نوع فایل صوتی را دارند از بلنگو هایی استفاده میشود که انواع مختلف با برند های مختلفی دارند که توان خروجی و کیفیت صدا های گوناگونی دارند. از طرفی موزیک پلیر هم که مکمل این بلنگو ها هستند متفاوتند. ینی شما برای اجراء این سیستم صوتی باید تعداد و توان خروجی بلنگو های مورد علاقتون را به کارشناس خانه هوشمند سکد اعلام کنید تا بهترین تصمیم برای انتخاب موزیک پلیر شما گرفته شود چرا که با انتخاب بلنگو های قوی اگر موزیک پلیر ضعیف تری انتخاب کنید کیفیت بلنگو ها و صدا به شدت کاهش پیدا میکند. جدا از این مورد موزیک پلیر ها قابلیت اتصال رم فلش و بلوتوس را دارند تا شما از هر نظر برای پلی کردن فایل صوتی مورد نظرتان دچار مشکل نشوید.

 

سنسور های درب و پنجره هوشمند

این سنسور ها یه صورت بیسیم و با انرژی باطری کار میکنند که یک طرف آن آهنربایی و طرف دیگر آن به صورت کلید داخلی عمل میکنند. شما بسته به تعداد در و پنجره هایی که برای کودک خطر افرین هست باید از این سنسور ها نصب کنید تا با فعال شدن این سنسور ها و دریافت الارم روی تلفن همراهتان از وضعیت کودک خود با خبر شوید.

 

روشنایی هوشمند

سیستم نور هوشمند متشکل از کلید های لمسی و یا دکمه ای هوشمند هستند که شما علاوه بر استفاده به صورت کلید های سنتی میتوانید این روشنایی را از طریق تلفن همراه و یا تاچ پنل هم کنترل کنید.

 

سنسور دما و رطوبت هوشمند

همان طور که از اسمش پیداست این سنسور وظیفه اعلام لحظه ای درجه دما و رطوبت را بر عهده دارند. شما میتوانید سناریو تعریف کنید که دمای اتاق به عنوان مثال روی 30 درجه ثابت بماند. با ست کردن این سناریو سر موقع سیستم گرمایش و سرمایش شما به وسیله کلید های لمسی هوشمند و یا رابط RF خاموش و روشن میشوند تا نیاز شما را بر اورده کنند

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *